Sådan vælger du mountainbike dæk

guide til valg af mountainbikedækMountainbike dæk er et af de steder, du kan optimere din cykel til gavn for din kørsel og præstation på cyklen. Her får du en guide til at vælge de dæk, der passer til din mountainbike og dine behov. Vi ser på:

Vælg et mountainbike dæk til dine behov

Valget af mountainbike dæk er et kompromis mellem parametrene: vægt, rullemodstand og et godt greb i skovbunden. Og ja, så er vi selvfølelig interesseret i et punkterfrit dæk. Vælger du eksempelvis et dæk med store knopper til det våde efterår og vintersæsonen, må du acceptere et dæk i den tungere ende af skalaen.

Hvilket terræn kører du i, og hvad er dit behov?
Før du vælger dæk bør du stille dig selv et par spørgsmål: Hvor meget cykler jeg? Hvornår på året cykler jeg –  hele året? Er jeg til single track, down hill, langdistance eller holder jeg mig mere til grusveje og skovstier?

Kører jeg med slange eller tubeless (uden slange)? Hvad siger pengepungen egentlig, og vil jeg have det bedste af det bedste, eller kan jeg nøjes med et mountainbike dæk som er godt nok?

mountainbikedaek

Din hjulstørrelse
Når du har fundet ud af, hvad du søger, skal du vide hjulstørrelsen du kører med. Er det 26, 27,5 eller 29 tommer. Du kan med fordel gå på opdagelse på nettet og finde et dæk, der passer til din hjulstørrelse. Ofte er der mange penge at spare.

Læs også artiklen: 27,5″ eller 29″ mtb – hvad skal du vælge?”

Slange eller tubeless

Valget af dæk afhænger af, om du vil køre med den traditionelle cykelslange, eller om du ser fordelene i at køre tubeless. Der er mange fordele ved et tubeless setup, selvom det er forbundet med lidt mere arbejde med at skifte dæk.

Tubeless

Flydende latex til at lukke eventuelle huller

Tubeless betyder kort sagt, at dækket monteres direkte på fælgen og holdes fast af dæktrykket. Man fylder derefter flyende latex ind i dækket for at lukke eventuelle huller. Et par fordele er bl.a. lav vægt. Du kan tage mellem 200 – 300 gram ud af regnestykket, ved at køre uden slange. Med tubeless er risikoen for at punktere også langt mindre, du får gavn af dækkets smidighed, og du kan køre med et lavere dæktryk. Ulempen ved at køre tubeless er, at det er mere omstændigt at skifte dæk, og det kan blive noget griseri med den flydende latex, som du helst bør skifte et par gange om året.

Mange af dækkene her er på sitet er tubeless ready. Så kan du starte med at køre med slange og konvertere over tubeless, hvis du får lyst til det. Se hvad en latexslange til mountainbikedæk koster her.

Smalt dæk eller bredt mountainbike dæk?

Det smalle dæk
Skal man sige noget om bredden på dæk, så egner et smalt dæk sig til kørsel på et fast og jævnt underlag. Dækket vejer mindre, er mere kompakt og rulleevnen er høj. Dæktrykket er ofte højt, hvilket gør dækket hurtigt. Ulempen er, at det smalle dæk kommer ofte til kort i mudder. Derfor anbefaler mange et dæk, som har noget bredde, da smalle dæk kan have tendens til at “bore” sig ned i skovbunden.

Bredt mountainbike daek

Det brede dæk har mange egenskaber: Et godt greb – både i kanten og midt på dækket samt evnen til at skubbe mudder væk fra dækket. Eksemplet her er et mountainbikedæk til efterårs- og vinterbrug.

Det brede dæk
Det brede dæk egner sig til ujævne underlag og herunder sten og rødder. Dæktrykket er lavere, hvilket gør dækket stabilt og nemmere at kontrollere, ligesom komforten og kontakten til underlaget øges.

Bredden på dæk og formål kan generelt angives sådan:

  • Almindelig mountainbike anvender en bredde mellem 1,9” – 2,5”.
  • Mountainbike til marathon og langdistance: Bredde mellem 1,9” – 2,1”

Dæktryk
Ønsker du få punkteringer og lav rullemodstand, bør dækket være stort og have så lavt et dæktryk som muligt.  Det brede dæk er også bedre til at imødegå bump og sten. Det lave dæktryk er nødvendigt fordi at dækket bedre absorberer underlagets rødder, sten og ujævnheder.

Når du skal pumpe dækket, så check tallene på dækkets side for at se, hvad minimums- og maksimumstryk er. Det er en god idé at eksperimentere lidt med, hvad der passer til dig og din kørestil.

Groft dæk foran og almindeligt bagtil
Mountainbikens for- og baghjul har forskellige funktioner. Generelt kan man sige følgende:

  • Forhjulet bruger du til at styre med. Derfor bør fordækket være udstyret med et godt kantgreb på siden af dækket, som giver dig kontrol, når du svinger. Et grovere dæk gør cyklen nemmere at styre og modvirker, at du skrider ud.
  • Baghjulet bruges til at drive cyklen frem. Derfor bør dækket have et rigtigt godt greb i midten af dækkets slidbane.

En god kombination af dæk kan være et dæk med 2.1 foran og 2.25 bagerst. Et eksempel kunne være et dæk som Schwalbes Rocket Ron Evo foran og Schwalbes Racing Ralph bagtil.

Dæktryk og rullemodstand

Dækkets mønster og knopper
Mange er tilbøjelige til at tro, at det er knopperne, som definerer dækkets greb og rullemodstand. Det er det ikke ubetinget. Men placeringen og udformningen af knopperne spiller en rolle for, om dækket er ideelt i tørt eller vådt terræn.

Når det kommer til dæktryk er fingerreglen den at:

  • Et højt dæktryk giver dig mere fart, men nedsætter dækkets evne til at absorbere stød. Et højt dæktryk giver dig et hårdt dæk.
  • Et lavt dæktryk giver dig komfort og bedre greb om underlaget. Men hjulets rulleevne nedsættes. Et lat dæktryk giver dig et blødt dæk.
Topeak fodpumpe

Fodpumpen – Een af de bedste investeringer.

Kør med det rigtige dæktryk
Prøv dig lidt frem og husk at bruge en cykelpumpe med manometer, så du kan få den præcise dæktryk. Det anbefales, at du checker dit dæktryk en gang om ugen. Du får den bedste køreoplevelse, hvis du lader dig guide af de dækkets minimums- og maksimumstryk. Informationerne finder du på siden af dækket. En fodpumpe er ideel og uundværlig.

Slidbane og knopper på dækket?

Hvordan dækkets slidbane er designet samt størrelsen på knopperne er afgørende for, hvilket terræn og hvilke vejforhold, dækket passer til. Kigger vi på dæk og deres slidbane og knopper kan man generelt sige, at et dæk med et lille mønster og lave knopper har lav rullemodstand og giver dig fart på skovstien, men stiller krav til dig som rytter.

Højere knopper med mere mellemrum griber bedre fast i underlaget ( f.eks. Schwalbes Rocket Ron ). Mellemrummene i dækket gør, at mudder nemmere bliver smidt af, når hjulet roterer rundt, og det er smart. Du kan bruge denne type dæk til alt underlag, hvis du vil have mest muligt greb og er knap så interesseret i lav rullestand.

  • Et dæk med store knopper passer godt til efterårs- og vintermånederne, hvor du skal stå fast og have godt greb i skovbunden og mudderet. Ulempen ved disse dæk er bl.a. en højere vægt og lidt lavere rullemodstand.
  • Et dæk med mindre knopper i slidebanen i midten samt større knopper i siderne, giver god rulleevne mens kontakten til underlaget flyttes ud i siden af dækket. Det gør dækket hurtigt og nemt at kontrollere. Der findes en hel del gradueringer af denne type dæk

Husk dækjern til når du skal skifte dækket og lappegrej til de uforudsete uheld på turen.