Test af graveldæk: Schwalbe G-One Bite

Vi har testet graveldækket Schwalbe G-one Bite, som er et godt bud til dig som leder efter et dæk, der klarer sig på både grus og asfalt.  

Den tyske dækproducent Schwalbe har udviklet en hel dækserie særligt til gravel og cyklecross, som skal dække alle behov indenfor forskellige terræner og underlag. Serien hedder G-one, hvor Bite-dækket – som vi tester her – gør selskab med G-one Speed, G-one Allround og G-one Ultrabite.

Schwalbes graveldæk bygger på en mangeårig erfaring fra udvikling af dæk til bl.a. racercykel og mountainbike hvad bl.a. design, gummiblanding, punkteringsbeskyttelse angår.

Specifikationer

Type: Foldedæk til slange og tubeless
Gummiblanding: One star
Punkteringsbeskyttelse: 61 EPI (Ends per inch)
Vægt: 550 gram

Fås bl.a. i følgende størrelser:

40 mm bred og diameter 27,5 tommer
52 mm bred og diameter 27, 5 tommer
40 mm bred og diameter 28 tommer
50 mm bred og diamter 29 tommer

Test af Schwalbe G-one Bite

Dækket i denne test var et 40 mm bredt 27,5 tommer dæk, men G-one Bite fås selvfølgelig også i den klassiske 28″, som passer til langt de fleste cross og gravelcykler.

Billede af foldedæk Schwalbe G-one Bite

Schwalbe G-one Bite har siddet på min gravelcykel i godt 400 kilometer. Det er blevet testet på grus, lettere single track i skov og på hede og på asfalt i løbet af den tørre og varme forsommer og gennem den våde og regnfulde juli.

Førstehåndsindtrykket af G-One Bite var positivt. Dækkets profil har et relativt ”åbent” dækmønster i midten med yderknopper i siderne, som skal sikre greb og stabilitet i sving. Dækmønstret kan måske synes lidt atypisk, men der er mening med galskaben, og der er arbejdet med at knoppernes placering og størrelse i forhold til dækkets egenskaber.

Dækket er relativt nemt at montere, men der måtte et dækjern på banen til sidst. Som udgangspunkt blev dækket pumpet til ca. 2,0 bar.

Læs artiklen: Sådan får du dit dæk til at sidde ordentligt og lige

Konklusion

Siden jeg kastede mig ud i gravel har jeg været på udkig efter et dæk, som klarer sig godt i skoven, på grusvejen og på asfalt. Samlet set er Schwalbe G-One Bite et ganske godt bud herpå.

På asfalten ruller dækket rigtigt fint, og det er mærkbart at dækmønstret også er designet til det hårde underlag. Det er et plus i bogen, selvom jeg personligt går jeg efter et graveldæk, hvor fokus ligger på perfomance i terrænet. Leder du efter et graveldæk, som har endnu mere fokus på asfalt, kan du med fordel kigge på Schwalbes G-one Speed eller G-one Allround.

Man kan ikke tale dæk uden også at forholde sig til dæktryk – altså mængden af luft, du putter i det. Schwalbe G-one Bite er lidt følsomt for dæktryk. Jeg måtte eksperimenterede lidt for at finde noget som gav den laveste rullemodstand på asfalt, men også havde det bedste greb i svingene på den regnvåde grus i skoven. Det lykkedes at finde et rimeligt kompromis, men krævede lidt tid.

På grus og i skoven klarer Schwalbe G-one Bite sig godt. Dækmønsteret givet et godt “Bite” i underlaget, og det 40 mm brede dæk gode styregenskaber og komfort på de svære stykker.

Sving håndterer G-One bite ganske fint under stort set alle forhold, men når underlaget bliver meget løst, og dækket virkelig skal ned og have ved, kan det ind imellem føles lidt som om at dækkets mønster ikke helt slår til. Jeg tænker, at dækkets storebror: G-one Ultrabite har det ekstra dækmønster og bid, jeg efterlyser. Klik for at se Schwalbe G-one Ultrabite dækket.

Overordnet er Schwalbes G-one Bite et godt bud på et graveldæk til dig som søger et dæk, som både har et godt ”bid” i underlaget og som ruller godt på asfalt. Dækkets vægt er helt ok og prisen lidt i den dyre ende, men helt fornuftig taget dækkets kvalitet i betragtning. Punkteringsbeskyttelsen skal også have et ord med på vejen, og den har indtil videre vist sig at være i top, da det ikke er lykkedes mig at punktere på dækket.

Comments are closed.