Leder du efter et dæk som både gør det godt på aftalt og i skoven? Byway Road dækket fra WTB er et godt bud til dig som kører mtb, men søger efter et alsidigt dæk til asfalten.
Foldedækket fra den amerikanske dækproducent WTB går under kategorien gravel-dæk, men grunden til at vi skriver om det her, er fordi det fungerer rigtigt godt som et mtb-dæk til dig, der leder efter et godt dæk til landevejen.
Dækkets slidbane består af en kombination af sider med knubber med en slick bane i midten. Byway har det klassiske look, som vi kender det fra mountainbikedæk, som de så ud i halvfemserne. Men lad dig ikke narre af udseendet, for det er udviklet til de krav der stilles til et dæk i 2020. Er du til sort gummi, fås dækket selvfølgelig også i sort.
Dækkets specifikationer
- Dækstørrelse: 27,5” (650 b) og 28” (700)
- Dækbredde: 47 mm
- Vægt: Ca. 530 gr
- Gummiblanding: Dual DNA
- Karkasse: 60 TPI
- Tubeless ready
Test af WTB Byway Road
Vi har testet en 27,5″ version af Byway Road foldedækket på nogle regnvåde ture i februar måned i skov og på landevejen. For at teste dækkets evner på det flade underlag, var det pumpet til omkring 2,5 bar.
Hvordan klarer dækket asfalt og grus?
Dækkets sammensætning af knubber og slick gør, at det præsterer godt på et fast underlag. Når du kører på aftalt, kører du primært på dækkets midterbane, så det er næsten ligesom at køre på en citybike.
Dæk til Gravel med godt greb og lav rullemodstand. Dækket har diamantmønster i midten som giver det en lav rullemodstand. Sidderne er grovere for at give et godt greb i svingene samt yde en høj punkteringsbeskyttelse. Dækkets sider er brune for at give et smart udseende.
Find andre asfaltdæk til mountainbike hos cykelpartner.dk
Lav rullemodstand og høj fart. Det fungerer godt, og kombinationen af et højt dæktryk og en god bredde på 47 mm giver god komfort, og så slipper du for den larm, som du ellers vil opleve, når du kører på et mountainbikedæk på asfalt. Det er ren crusin´.
På grusstien er Byway også rigtigt godt med. Her sørger dækkets knubber i siderne for gode styreegenskaber i svingene. Det relativt brede dæk absorberer dækkets underlag godt. Ingen tvivl om, at det også er et dæk, som er udviklet til gravel.
I skoven
I skoven klarede Byway Road dækket det meste, det blev budt. Skovveje og stier tager dækket godt, og i svingene er der kontakt til underlaget – også selvom man var lidt bekymret for – hvordan dækket ville håndtere de første sving, når det nu var pumpet så hårdt.
Dækket blev også afprøvet på single track, men det hører ikke hjemme blandt berms og drops. Når det kom til rødder og våde stigninger, mangler dækket noget greb. Da det afslutningsvis blev præsenteret for en omgang mudder kom dækket til kort – også p.g.a. det manglende greb i dækket og relativt høje dæktryk.
Konklusion
Der er ikke tilfældigt, at Byway går under kategorien graveldæk, for det er meget velegnet til både asfalt, grus og skovveje. Men dækket er også et godt bud til dig, som leder efter et bredt dæk til mountainbiken fordi du måske pendler og en gang imellem stikker i skoven på asfaltveje og stier.
Byway har en god bredde (47 mm) og det ”lugter” stadig af mountainbikedæk (Ca. 55 mm), så som mountainbiker vil du stadig have komforten og styregenskaberne ved et relativt bredde dæk med knopperne i siden.
På landevejen lader dækkets slick-midterbane dig cruise derud med høj fart uden, du skal bekymre dig om larm fra knopper og høj rullemodstand. Når du kommer fra et bredt mountainbikedæk, vil du nok bemærke Byway Road er lidt smallere, men det vænner man sig ret hurtigt til. Dækkets størrelse matcher stadig monutainbikens kraftige ramme
Læs også artiklen ‘Mtb-dæk til landevej’ på cykelmotion-online.dk
Kører du lige dele skov og asfalt bør du – uanset hvilket dæk du vælger – være indstillet på at skulle eksperimentere lidt med dæktrykket for at finde det bedste resultat, så det tager højde for begge terræner.
Et hårdt pumpet dæk er ikke lige så godt at køre med i skoven, som det er op landevejen. Læs også denne omtale af WTB Byway hos GC